Vreedzame School
Wat leren de kinderen?
De volgende sociaal-emotionele vaardigheden komen in het programma aanbod:
– Inzicht in het effect van je eigen gedrag op anderen;
– Inlevingsvermogen: jezelf kunnen en willen verplaatsen in anderen;
– Rekening houden met anderen; de ander serieus nemen;
– Herkennen van gevoelens;
– Omgaan met gevoelens;
– Controle over jezelf; een rem op hinderlijk impulsief gedrag;
– Conflicten oplossen door win-win situaties;
– Meedenken hoe sommige dingen in de klas geregeld worden;
– Zelfvertrouwen/positief zelfbeeld versterken.
Blok 1 We horen bij elkaar
Alle groepen van de school starten met de lessen uit Blok1. Tijdens dit blok staat het samen werken aan een positief werkklimaat centraal. Naast de algemeen geldende schoolregels maken leerkracht en kinderen samen afspraken over hoe je met elkaar omgaat en over de inrichting en het ordelijk houden van de klas.
Om van een school of klas een groep te maken, is het nodig dat elk kind het gevoel heeft dat hij/zij er bij hoort. Kinderen hebben iets met elkaar als ze elkaar goed kennen en elkaar waarderen.
Ze leren over opstekers en afbrekers. Je geeft een opsteker als je een aardige, positieve opmerking over iemand maakt. “Jij kan zo goed iemand helpen”. Opstekers doen iets met je; je wordt er bijvoorbeeld blij van.
Het tegenovergestelde van een opsteker is een ‘afbreker’. Het is een onaardige, negatieve opmerking over iemand. De ander krijgt er bijvoorbeeld een vervelend gevoel van.
De kinderen leren dat iedereen zijn mening moet kunnen uiten en verdedigen en iedereen respect moet hebben voor de mening van anderen.
Om de sfeer direct goed neer te zetten hebben de kinderen de eerste twee weken iedere dag een Vreedzame School les. Bij de andere blokken hebben de kinderen iedere week één les.
Groep 7/8 bracht deze week een ‘all about me bag’ mee, zo zijn zij elkaar aan het leren kennen. Wat een verrassende verhalen en spullen kwamen op tafel!