Onderwijskundige ontwikkelingen groep ¾
Naast alle ontwikkelingen hebben we ook de hele klas heel scherp in beeld gebracht qua resultaten en behoeften. In elke klas zijn er natuurlijke verschillen, maar zoals geen enkele leerling volledig ‘gemiddeld’ is, is ook geen enkele klas ‘gemiddeld’. De groep goed in beeld brengen zorgt er dus voor dat we ook goed kunnen afstemmen, waardoor het onderwijs effectiever en uitdagender wordt.
Zo zien we bijvoorbeeld een grote groep sterke rekenaars. Sterke rekenaars hebben minder tijd nodig hebben om instructies te begrijpen en te kunnen toepassen. Ook hebben ze minder begeleiding nodig bij het inoefenen van een bepaalde strategie. Doordat deze groep met minder instructie en inoefening de blokdoelen kunnen behalen hebben ze tijd om uitdagende opdrachten te maken. We selecteren opdrachten die moeilijker zijn, maar ook opdrachten die beroep doen op creatieve oplossingsstrategieën en anders denken vereisen. In het rooster wordt er tijd ingepland om te reflecteren met deze groep. Zo is het (reken)onderwijs ook voor hen inspirerend!
Aan de andere kant zien we dat we meer moeten investeren in het technisch leren lezen. Denk hierbij aan letterkennis, het vlot correct kunnen uitspreken van kleine woorden en vervolgens het automatiseren van woordbeelden waardoor je vloeiende zinnen kunt lezen. Wij gaan hier meer tijd voor inroosteren en zullen extra handen inzetten om dit proces te versnellen. Een onmisbaar onderdeel hiervan is herhalen, totdat de kennis geautomatiseerd is. Dit houdt in dat de kennis direct oproepbaar is, waardoor de kinderen minder beroep hoeven te doen op hun werkgeheugen. Het werkgeheugen komt dan juist weer vrij voor een beter tekstbegrip, en daar doen we het juist voor! Wanneer je goed en vlot kunt lezen gaat er een wereld voor je open!
Van het kind verwachten wij hiervoor een goede werkhouding; opletten, meedoen en oefenen, met natuurlijk een grote glimlach bij ieder succesje, groot of klein. Ook ouders dragen hun steentje bij door de oefenbladen met hun kind te oefenen. Zo pakken we samen de verantwoordelijkheid.
Naast deze twee voorbeelden gaan we ons dus nog meer verdiepen en inzetten voor het onderwijs van uw kind. U zult dat ongetwijfeld terug gaan zien in het zelfbeeld, het welbevinden en het plezier in leren van uw kind.